Matsoe Matsoe uit Oh Oh Cherso was geen reclame voor de stad, oordeelt het Metro Life Panel.

Foto: Richard van der Klaauw/Metro

De tv-serie Oh Oh Cherso was geen reclame voor de stad. Dat blijkt uit representatief onderzoek onder bijna duizend leden van het Metro Life Panel, verspreid over heel Nederland. Maar liefst 78 procent geeft aan dat dit de Hofstad nou niet bepaald in een goed daglicht heeft gezet. Zo’n 22 procent heeft wel een positiever beeld gekregen van de stad.
Den Haag blijkt meer populair te zijn als het gaat om een bezoekje aan de stad. Zeven van de tien deelnemers zegt minimaal één keer per jaar naar Den Haag af te reizen. Iets meer dan 10 procent gaat zelfs iedere maand naar de stad om te winkelen of een attractie te bezoeken. Vooral de badplaats Scheveningen is daarbij favoriet voor de bezoekers, maar ook het Binnenhof en de Tweede Kamer staat boven aan de lijst van dagjesmensen.
Voor Nederlanders is koningin Beatrix de meest bekende persoon uit Den Haag. Maar liefst 38 procent zet haar op de eerste plaats. Zangeres Anouk staat op de tweede plaats met 14 procent. De kersverse premier Mark Rutte staat op de derde plaats met 10 procent. Andere namen die veel genoemd worden zijn die van Henk Bres, voormalige ADO-hoo-ligan en tv-persoonlijkheid, en darter Raymond van Barneveld.